![maxresdefault[1]](https://dnesnews.bg/wp-content/uploads/2025/04/maxresdefault1-1024x576.jpg)
„Добри деца не се възпитават със задължителна религия в училище. Добрите деца растат сред добри хора. Те могат да станат такива, когато имат пример, а не с един час по религия или час по добродетели, който да прави хората добри. Отделен предмет по религия и добродетели няма да доведе до нищо, освен да отблъсне учениците, дори може да доведе до разделение сред тях“. Това коментира Ирина Манушева, преводач и философ по образование, и автор на петиция против въвеждането на задължителен предмет по религия в българските училища, каквото планира МОН. По думите й няма нито едно научно доказателство, което да показва, че има причинно-следствена връзка между религиозното обучение и развитието на морални ценности и възпитание у децата, нито пък че подобен предмет може да намали агресията между подрастващите. „Образованието ни е катастрофа, която застрашава развитието на цялото общество. С идването на новия екип в МОН се обнадеждихме, че и при нас може да се подходи така. Но изведнъж, всичко утихна под канонада от предложения, които будят недоумения – за оценка за дисциплина, отмяна на кандидат студентски изпити, санкции, намаляване на отсъствията. А намерението за задължително религиозно обучение фрапира със своята необяснимост“, посочи Манушева, преводач и философ.
По думите й Българската православна църква настоява от десетилетия за въвеждане на задължителна религия в училище, затова и тази идея не е била чак толкова неочаквана. „Сега говорим за нещо, което прилича на вероучение, това се потвърждава и от програмите, които съществуват в момента за избираемия предмет религия, така се нарича той и от хората, които го преподават“, изтъкна тя. По думите й МОН отказва да отговори на многото неясни въпроси по темата, като не е ясно дали ще се разработват нови учебни програми по религия, или ще се използват сегашните. Според нея няма гаранция, че дори родителите да изберат в рамките на новия час не точно религия, а добродетели, както уверява МОН, че ще има възможност, те няма да имат религиозно звучене. Според нея има риск новият предмет да доведе до разделение в обществото, както и до объркване сред учениците. Малките ученици нямат абстрактно мислене, те ще започнат да се страхуват и да питат: „Защо моя приятел ми каза, че ще горя в ада?“, даде за пример тя.
Източник: https://www.segabg.com/