
Пожарът в подстанцията, обслужваща летището, причини хаос в полетите в световен мащаб, сн. ЕПА/БГНЕС
Пожар в подстанция, обслужваща лондонското летище Хийтроу, засегна над 1300 полета в петък, повече от 1100 от които бяха отменени, други бяха изпълнени с по-големи самолети, а трети остават насрочени за по-късно през деня. Очаква се в събота аеропортът да възобнови напълно работата си. Разстройването на графика на летището обаче ще засегне глобалната авиационна система в следващите дни. Експерти прогнозират, че щетите от инцидента ще възлязат на десетки милиони долари, предаде Ройтерс.
Специалистите са шокирани от мащаба на извънредната ситуация, причинена от пожар в близка до Хийтроу електрическа подстанция, който доведе до прекъсване на електрозахранването на летището.
От управата на летището съобщиха, че то ще остане затворено до 23:59 ч. днес (1:59 ч. българско време утре). Около 150 души са били евакуирани заради пожара в електрическата подстанция в Хейс, Западен Лондон. Хиляди абонати в района са останали без ток.
Заради спирането на работата на Хийтроу бяха отменени или отклонени множество полети. Самолети, които са летели от САЩ към летището, са били върнати по средата на полета им.
Щетите от извънредната ситуация може да достигнат стойност от около 20 милиона бр. лири (26 милиона долара) дневно, каза Пол Чарлз, консултант по пътуванията, без да има гаранция, че Хийтроу ще заработи отново утре предвид уязвимостта на електрозахранването на летището.
„Трябва да има осигурен резервен вариант и той да е защитен от неизправност, в случай че основната система бъде засегната. Хийтроу е толкова жизненоважна част от инфраструктурата на Великобритания, че трябва да има аварийна система за сигурност“, заяви Чарлз пред Ройтерс.
Пожарът е попречил на системата за резервно захранване да задейства и инженерите работят за внедряването на трети резервен механизъм, заяви министърът на енергетиката Ед Милибанд.
Очаква се затварянето на летището да има последствия в световен мащаб, оставяйки пътниците на авиокомпаниите блокирани, като въздушните превозвачи трябва бързо да се преорганизират, за да придвижат своите самолети и екипажи.
„Даже летището да отвори до края на деня, това ще даде отражение в следващите дни, защото след като самолетите бъдат приземени някъде, те остават там с екипажите си, които изпълняват полетите“, каза независимият консултант по въздушния транспорт Джон Стрикланд.
„Ако самолетите не се върнат, те не могат да извършат следващите полети, което означава, че ще има анулирания и в следващите дни“, допълни той.
Горящата подстанция, сн. ЕПА/БГНЕС
Дори няколко минути закъснение може да наруши целия график за деня и да причини закъснения в други части на системата за полети, предупреждава Ройтерс.
В този случай експертите се питат защо Хийтроу не разполага с повече резервни захранващи блокове, които да могат да бъдат докарани на място, за да рестартират електричеството по-бързо.
„Не мога да си спомня част от критична инфраструктура да е била напълно затворена за поне един ден поради пожар. Не мога да се сетя за нещо подобно“, заяви Тони Кокс, международен консултант по управление на риска.
Това не е първото нарушение в дейността на авиационния сектор във Великобритания, което предизвиква безпокойство в индустрията и сред политиците.
Прекъсването на дейността на Британската национална компания за обслужване на въздушния трафик (Nats) през 2023 г. е струвало над 100 милиона брит. лири (129 милиона долара), по данни на Службата за гражданска авиация (САА) на страната, което поражда опасения за стабилността на системата.
Затварянето на Хийтроу, особено ако се проточи, вероятно ще доведе до широк обществен контрол, особено като се има предвид, че съгласно закона за правата на потребителите засегнатите клиенти няма да могат да търсят обезщетение от авиокомпаниите, тъй като закъсненията не са по тяхна вина.
„Кой всъщност ще плати сметката… предстои да видим, защото това ще бъде сложна и тежка дискусия между летището, авиокомпаниите, доставчиците на електроенергия, застрахователните компании и разбира се, никой няма да иска да поеме отговорност“, добави Стрикланд.
Миналата година Хийтроу отчете рекорден пътникопоток от 83,9 милиона души. Това е с три милиона повече, отколкото през 2019-а – последната година преди пандемията от новия коронавирус, отбелязва Франс прес.
На ден Хийтроу обслужва 1300 полета и е използвано от около 230 000 пътници.
Засега няма данни за злонамерени действия
Британската полиция заяви, че засега няма данни за злонамерени действия, които да са причинили пожара, но добави, че звеното ѝ за борба с тероризма води разследване с оглед на критичния характер на инцидента, предаде Ройтерс.
„Въпреки че към момента няма данни за злонамерени действия, засега не изключваме нито една версия“, пише в изявление на лондонската полиция. „Като се има предвид местоположението на подстанцията и въздействието на този инцидент върху критичната национална инфраструктура, разследването в момента се ръководи от командването за борба с тероризма“, се посочва в текста.
Лондонската полиция уверява, че специализираното ѝ антитерористично звено разполага с необходимите ресурси и възможности, за да води разследването с бързи темпове. Лондонската противопожарна служба също помага за установяване на причините за пожара.
Говорител на британския премиер Киър Стармър каза, че е прекалено рано да се правят предположения за причините за пожара. „Има въпроси, на които трябва да се отговори… Но приоритетът ни в този момент е да се справим по подобаващ начин с този инцидент. Пожарът все още гори“, добави той.
Британският министър на енергетиката Ед Милибанд по-рано днес също коментира въпроса дали полицията работи по версията за възможен терористичен акт. „Всичко, което мога да кажа е, че столичната полиция разследва причините за този инцидент, като съдействие оказват и наши експерти по разследване на пожари“, каза Милибанд в отговор на журналистически въпрос.
Заместник-началникът на лондонската пожарна Джонатан Смит каза пред журналисти, че трансформатор с 25 000 литра охлаждащо масло е изгорял напълно. Това създаде сериозна опасност поради естеството на подклажданите от маслото пламъци и поради факта, че пожарът застрашава високоволтово оборудване, каза още Смит. Смит добави, че пожарът е потушен на около 90% и че служителите му продължават работа за безопасното отстраняване на последиците от инцидента.
Източник: https://www.mediapool.bg/