
Професионалните гилдии на геодезистите искат МРРБ да поеме отговорност
Новата информационна система на кадастъра, за която бяха платени над 5 милиона лева, се бъгна и не дава точни резултати при промени в кадастрални карти и имоти. Резултатът е забавяне на услугите предоставяни от геодезистите.
Това е създало „голямо напрежение и оправдано недоволство от страна на потребителите на услуги с кадастрална информация – собственици на имоти, инвеститори, строители и други участници в гражданския оборот“. Това се казва в съобщение до медиите на четирите браншови организации – Национална професионална секция по геодезия и
приложна геодезия към Камара на инженерите в инвестиционното проектиране (НПС ГПГ – КИИП), Съюз на геодезистите и земеустроителите в България към Федерация на научно-техническите съюзи (СГЗБ-ФНТС), Камарата на инженерите по геодезия и Асоциацията на геодезическите фирми.
Те държат Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК), ясно да заявят, че забавянето на изпълнението на услуги се дължи на проблемите при внедряването на новата Кадастрална административна информационна система (КАИС) и геодезистите нямат вина за забавянето на услугите.
Внедряването на новата кадастрална система
Новата Кадастрална административна информационна система (КАИС) беше въведена на 16 декември. Тя е внедрена по договор между Агенцията по геодезия картография и кадастър (АГКК) и държавната компания „Информационно обслужване“ АД за над 5 млн. лв. с ДДС.
КАИС се използва от около 1000 геодезисти – правоспособните лица, които изпълняват дейности по Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), както и оправомощените по закон лица. Те подпомагат работата на АГКК в процесите на създаване и поддържане на кадастралната карта и регистри.
За съжаление в процеса на внедряване на новата КАИС, не бяха изпълнени основни етапи, необходими за осигуряване на плавен и безпроблемен преход в дейността на специализираната администрация на АГКК и правоспособните лица по кадастър, посочват браншовите организации.
Не е имало обучение на специалистите, ползващи КАИС, както и техническа документация за работа с новата система. Проведени са единствено две представяния на функционалностите на новата КАИС пред ограничен кръг специалисти в София и във Варна в края на ноември и началото на декември 2024 г.
Освен това преди да бъде внедрена системата не са били направени тествания на всички функционалности. Това е довело до много несъотвествия при мигрирането на новите данни, посочват браншовите организации.
Забавяне на услугите
Бъговете в КАИС и отстраняването им са причина за забавяне на услугите предоставяни от геодезистите. Това е създало голямо напрежение и оправдано недоволство от страна на потребителите на услуги с кадастрална информация – собственици на имоти, инвеститори, строители и други участници в гражданския оборот, посочват геодезическите организации.
През януари 2025 г. те са провели четири срещи с ръководството на АГКК и екипа от софтуерни специалисти от „Информационно обслужване“, участвали в създаването на системата.
Браншът оценява като адекватна и реакцията на ръководството на АГКК, което е поело координирането на диалога с разработчиците и не е отказало нито една покана за среща.
Настояват обаче МРРБ и АГКК ясно да заявят, че забавянето на изпълнението на услуги се дължи на проблемите при внедряването на новата Кадастрална административна информационна система.
Като специалисти с дългогодишна практика при непрекъснато внедряване и усвояване на нови технологии и софтуер не приемаме прехвърлянето на вината, върху професионалната геодезическа колегия за несправяне с работата с новата КАИС, се казва в изявлението на четирите организации.
Източник: https://www.mediapool.bg/