
Все повече деца имат двигателни проблеми
Някои деца започват училище, без да могат да изкачат стълбище, да ходят сами до тоалетна и да говорят майчиния си език, без да използват американизми в речта си. Всичко това учителите свързват с прекарването на твърде много време пред екрана. Тревожните наблюдения установява проучване сред 1 000 начални учители в Англия и Уелс, проведено от групата за пазарни проучвания Savanta от името на благотворителна организация Kindred, пише британският „Гардиън“.
Учителите съобщават, че освен че децата идват на училище с памперси (едно от всеки четири деца, които са започнали училище във Великобритания през септември миналата година, не е било обучено да използва тоалетната), имат и слаби основни двигателни умения и недоразвити мускули, което те отдават на прекомерното използване на екрана.
Заместник-директор на училище съобщава за увеличаване на броя на закъсненията. Причината се оказва, че „децата се движат тромаво, изпускат неща, не могат да изкачат училищното стълбище“.
„Има две деца в моя клас, които не умеят дори да седят на килима. Те нямат сила в основни мускули“, казва пред изследователите учителка от северозападната част на страната.
Мнозина обвиняват пандемията от COVID и локдауните за това, че на децата им отнема все повече време преди да са готови за училище, но учители смятат, че „COVID обяснението“ все повече започва да изглежда като оправдание.
Всъщност 49 % от учителите смятат, че проблемът с развитието на децата се е задълбочил през последната година. Правителството превърна идеята да подготви децата за училище в една от основните си мисии, като амбицията е 75% от тях да достигнат добро ниво на развитие до момента на постъпване в училище – в сравнение със сегашното ниво от 68%.
Директорът на благотворителната организация Kindred Фелисити Гилеспи, изтъква, че резултатите от доклада показват, че „твърде много родители не успяват да подкрепят развитието на децата си, въпреки че искат най-доброто за тях“.
39% от служителите казват, че ключов фактор за намалялата готовност за училище е било „по-малкото време, прекарано от децата в образование и обучение в ранна детска възраст“, случило се заради ограниченията по време на пандемията.
„Можете да обвинявате COVID колкото искате. Съжалявам, но въпросът опира и до родителството“, убеден е обаче висш ръководител в Ийст Мидландс.
По-малко от половината (44 %) от 1 000 родители на деца в начална училищна възраст, участвали в паралелно проучване, смятат, че според тях децата, които тръгват на училище, трябва да знаят как да използват правилно книгите, да прелистват страниците, а не да плъзгат и почукват по тях, както когато използват електронно устройство.
Трима от всеки четирима родители (76 %) определят обучението на децата да използват тоалетната като нещо, което детето трябва да може да прави преди постъпването си в училище.
Докато 9 от 10 родители смятат, че детето им е готово за училище, учителите твърдят обаче, че всяко трето дете не е готово.
И родителите и учителите са съгласни обаче, че липсата на достъп до здравни работници, които да посещават родителите, оказва влияние.
Според правителствените насоки здравни работници трябва да посещават майките пет пъти по време на бременността и в ранните етапи на развитие на децата (подобно на патронажната грижа у нас, където специално обучени медицински сестри дават подкрепа и напътствия на млади майки, които очакват първото си дете и живеят в риск от бедност и социална изолация).
В Англия всички родители трябва да бъдат посещавани от здравни работници, но едва 63 % от родителите, участвали в проучването, са получили до две посещения, а една пета или 21 % – нито едно.
Междувременно 83 % от учителите заявяват, че според тях кризата с разходите за живот ще продължи да оказва значително влияние върху готовността за училище и през тази година.
„Родителите са заети с работа и не мисля, че всъщност прекарват много качествено време с децата, за да развиват уменията им за игра и разговор“, казва учител.
Според Тифни Харис, специалист по начална училищна педагогика в Асоциацията на ръководителите на училища и колежи, проучването установява „тревожно разминаване между някои родители и училища по отношение на това какво всъщност означава готовност за училище“.
„Подозираме, че зад тази констатация стои фактът, че много семейства сами се борят с редица икономически и социални проблеми и нямат достатъчно подкрепа“, смята Харис.
„Децата, които пристигат в училище неподготвени за класната стая, отнемат фокуса на учителите от това, което те правят най-добре. Затова вече започнахме работа за разширяване на ранната езикова подкрепа, обединяване на семейни услуги, продължаване на инвестициите в семейните центрове и програмите „Старт за живот“, заявява в свой коментар по темата министърът на ранното образование Стивън Морган.
Източник: https://www.mediapool.bg/