Дори Борисов да не е премиер, той вече се завърна като фактор на политическия терен. Конфликтът Радев-Пеевски структурира цялата политическата ситуация и ще продължи да го прави. ПП-ДБ са пред разпад, с вътрешни колизии и морални загуби.
Институтът за стратегии и анализи (ИСА) публикува политическия си анализ за събитията в България, в Европа и в света през месец декември 2024 година под заглавие:
БЪЛГАРИЯ ВЛИЗА НЕСТАБИЛНА В 2025 – ВЪПРОСЪТ ЗА ВЛАСТТА НЕ Е РЕШЕН
ПОЛИТИЧЕСКАТА 2024 – КОНФЛИКТИ, РАЗЛОМИ, ФРАГМЕНТАЦИЯ
ГЕРБ-СДС – ЗАВРЪЩАНЕТО НА БОРИСОВ
ПП-ДБ СЕ ИЗПРАВЯТ ПРЕД РАЗПАД
„ВЪЗРАЖДАНЕ“ – СТИГНА ЛИ ТАВАНА СИ?
ТРУСЪТ В ДПС – ЗАГУБИ ЗА ДОГАН, ЛИДЕРСТВО ЗА ПЕЕВСКИ
БСП БЕЗ КОРНЕЛИЯ НИНОВА
НИЩО В ГЛОБАЛНАТА ИКОНОМИКА НЕ СЕ ПРОМЕНИ ЗА ДОБРО
Предлагаме ви резюме от ОСНОВНИТЕ ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ:
Пълзяща дестабилизация прониза цялата политическа 2024 година. Тя завърши без редовно правителство след два предсрочни вота за народни представители, със задълбочаващи се разделения в обществото и фрагментация в парламента, с агресивна публична комуникация и отчуждение на гражданите от елита.
През януари заключихме, че българската политика изглежда в плен на ситуационни игри, което е особено рисково в момент на преформатиране на глобалния ред. С днешна дата, през декември 2024 година, можем да обобщим, че политическите игри доминираха над обществения интерес.
И още: вътрешната политика влизаше от скандал в скандал толкова бързо, че разигралите се през януари например скандали, през декември изглеждат покрити с плътен слой от забрава. Други биват припомнени под формата на поискани депутатски имунитети.
В политически план 2024 година започна с действието на промените в Конституцията. Поправките, касаещи държавния глава, бързо изправиха страната пред риск от конституционна криза. Това се видя най-ясно през декември 2024, когато Народното събрание заседава рекордно дълго със спрян часовник, за да избере председател на НС.
През февруари управлението влезе в повратна точка, като вместо пред ротация на премиерския пост се изправи пред ревизия. Тя пък се провали и през март сглобката се счупи.
България се отдалечи от добрите традиции в европейския модел за правене на политика. Политическият елит изглежда зависим не само от външните фактори, но и от крупни икономически интереси, поради което цялата политика се изчерпва в лавиране между тези две зависимости. Политика на базата на принципи, на ценности или идеология се прави формално, декларативно.
България все още е страна с възможности, взривявана от собствения си политически елит.
Комуникацията между елит и граждани се разпадна.
Въпросът за властта се решава от твърдите ядра и тя има ниска легитимност.
51-ият парламент се самокомпрометира на старта, а предстои да се реши въпроса за властта. Ще има ли мнозинство зад редовно правителство с мандата на ГЕРБ, къде ще минава границата между управляващи и опозиция и върху какви принципи ще бъде изградена – въпросите са висящи, което подсказва, че най-вероятно кризата няма да бъде решена със съставянето на редовно правителство. Това е предпоставка и първа стъпка, но не е гаранция за трайна стабилност.
Под риск е не само политическият елит, който се структурира и се наложи след промяната през 1989 година, но и самият модел на партийна система и на управление, които са основата на българската демокрация в последните три десетилетия и половина.
Потвърждаваме ПРОГНОЗАТА, че последното драматично разделение в българското общество може да бъде провокирано от дилемата парламентарна или президентска република.
Ако се стигне до такъв развой, на обществото този път ще бъде предложен не само Спасител, а Спасение, което, според ИСА, би било илюзия.
Разпадните процеси се оглеждат и в броя на политическите сили, които прескочиха бариерата за влизане в парламента – в 49-то НС бяха шест, в 50-то НС – седем, в 51-то – осем.
Водещата институция – Народното събрание, се превърна в огледало на политическата криза и в неин катализатор.
Провал на преговорите за мнозинство след Нова година може да радикализира нагласите, да провокира опасни политически експерименти.
Освен че се увеличава броят на политическите сили в НС, расте и техният популистки потенциал. В парламента влизат партии с неясна физиономия, кресливи и разрушителни, заредени с нереалистични обещания и нелогични действия.
Генезисът на политическата безпътица и на хаоса, продължили през цялата 2024 година, бе стартът на ротационното управление без коалиционно споразумение, без ясна програма, без прозрачност. Логично „сглобката“ се провали, а при следващ кабинет грешките задължително трябва да бъдат избегнати.
Отлагането на процедурата по възлагане на проучвателните мандати за съставяне на правителство и стартиралите преговори на ГЕРБ с ДБ, БСП и ИТН уплътняват шансовете за редовно правителство.
Възможно ли е само ДБ да влезе в кабинет с ГЕРБ (плюс БСП и ИТН), а ПП да остане извън формата е отворен въпрос. Но и това е силен индикатор за промяната в отношенията между ПП и ДБ, защото подобен въпрос преди време щеше да звучи като ерес, провокация, опорна точка. Сега вече не.
За първи път в последните години се водят разговори за правителство, откъдето не изтичат скандали, няма истерии, ултиматуми, закани. Това дава оптимизъм, но трудностите остават, а те не са малки.
Четири много различни като идеология, бекграунд и характер политически сили трябва да постигнат споразумение за общо управление.
Ако се направи редовно правителство, то веднага ще се сблъска с тежко предизвикателство: ДПС – НОВО НАЧАЛО остава в опозиция и това ще бъде остра опозиция.
Преговарящите, и най-вече ГЕРБ и Борисов, трябва да решат проблема с фигурата на премиера. Трите политически сили, които ГЕРБ покани за разговори, са против кандидатурата на Борисов. Той самият показа готовност за отстъпки, но кабинет с друг министър-председател би бил по-слаб политически и с по-къс хоризонт.
Видно е и друго – дори Борисов да не е премиер, той вече се завърна като фактор на политическия терен, а основната причина е, че вятърът на геополитическите промени се обърна в негова полза. Борисов е лидерът, който дава мнение по възлови въпроси, а освен с президента Радев унгарският премиер Виктор Орбан се видя и с него при посещението си в България.
Отзвукът от посещението на Орбан ще продължи да се развива, като важни за двете страни и за региона са пресечните точки между интересите на София и Будапеща в областта на енергетиката.
Акцентът за приемането на България в еврозоната, който ГЕРБ поставя в преговорите за кабинет, не е случаен. С премиер Борисов правителството ще насочи максимални усилия в тази посока.
Конституционните промени дадоха възможност на президента Радев да играе опозиционна роля през цялата година. Роля, която му позволи да възстановява доверието към себе си.
Отказът на Радев да покани на консултации преди връчването на проучвателните мандати ДПС – НОВО НАЧАЛО е продължение на войната с Делян Пеевски.
Скандалът „Мистър Кеш“ е безпрецедентен за годините на прехода.
Конфликтът Радев-Пеевски структурира цялата политическата ситуация и ще продължи да го прави.
Пеевски предизвиква президента да излезе на политическия терен като партиен водач.
В ролята на партиен строител Радев обаче би бил по-лесна мишена за своите опоненти/врагове. Преди края на мандата си той би направил партия единствено в случай, че няма друг избор.
Въпреки формалното покритие на идеологическия спектър по всички вектори – леви, десни, центристи, консерватори, либерали, националисти, глобалисти, системни/стари и антисистемни/нови нарастващ брой български граждани не припознават българските партии като свои представители. Казано другояче: при пълна сергия избор няма. Причините: ниско гражданско самочувствие, разочарование, лоша комуникация на елита с избирателите.
През тази година отчетливо се прояви и се засили процесът на вътрешно-партийна ерозия. Политическата криза разяжда партиите отвътре, бе един от изводите, които ИСА направи в своите анализи. На този фон ГЕРБ стои стабилно, като остава първа политическа сила.
Борисов и ГЕРБ са изправени сега пред поредното изпитание за излъчване на правителство, но по-добрите карти на масата на преговорите им дават на първо място променените международни баланси.
Извеждането напред на консервативния елемент в партията несъмнено ще й донесе ползи.
От възможните коалиционни партньори Борисов изключи след октомврийските избори и Доган, и Пеевски, като това е негова последователна позиция през годините.
Предпочитаната от ГЕРБ формула за правителство е коалиция с малки партии, както показва опитът от управленията на партията – с Реформаторския блок, АБВ, патриотите. Сега има реалистичен вариант за някакъв римейк, ако се стигне до съюз с ДБ, БСП и ИТН.
За ПП-ДБ свършва една кошмарна година. В нейното начало те бяха на власт, в края й са пред разпад, с вътрешни колизии и морални загуби.
Скандалите около водещи лица на ПП обръщат времето в полза на ГЕРБ. „Продължаваме промяната“ влязоха в политиката с претенции за морал, които сега не могат да покрият.
„Възраждане“ беше в много комфортната позиция да е сама на националистическия терен. Прогнозираме обаче, че може да се стигне до следния парадокс: промяната в посока на тръмпизъм и орбанизация да не й донесе дивиденти, а точно обратното – обръщането на все повече партии към консерватизъм създава конкуренция за партията.
През 2025 година очакваме кампанията на „Възраждане“ срещу еврото да продължи, което ще я отличава от консервативни партии, които ще държат България в европейската орбита.
ДПС записа най-динамичната година в своята история с безпрецедентен и неочакван трус.
Ахмед Доган претърпя серия от загуби и слезе от политическата сцена с тежки морални щети. За първи път значим брой депутати/членове на ДПС не го послушаха, цели структури го напуснаха. Партията претърпя критично разцепление, напълно различно по своя характер от предишните опити да се рони подкрепа от ДПС. Доган се показа като слаб играч срещу Пеевски. Името на Доган загуби мобилизационната сила, която имаше през времето на прехода. 2024-а струти най-големия мит на посттоталитарна България.
На Националната конференция, свикана от Пеевски в края на декември, той единодушно бе избран за единствен председател. От устава бе заличена фигурата на почетния председател. На Националната конференция се очерта курс към уплътняване на прагматизма в политиката на Движението.
Налице са предпоставки ДПС – НОВО НАЧАЛО да стане нова партия с нов имидж, като етническият елемент и либералната идеология отстъпват пред предизвикателствата на времето и променящия се свят. Индикатор за това е напускането на ДПС на АЛДЕ и на групата „Обнови Европа“ в ЕП.
Призивите за санитарен кордон около Пеевски и ДПС – НОВО НАЧАЛО, независимо от тяхното авторство, не сработват. Точно обратното – в края на годината, когато България безпрецедентно изпадна в криза за ток Пеевски реагираше адекватно, отстоявайки интересите на обиковените потребители и заставайки остро срещу частните енергоразпределителни дружества. Дистанциран от скандалите за властта, Пеевски затвърждава поведението си да дава работещи решения, а министри и институции се съобразяват с него.
Новото ръководство на БСП и парламентарните избори през октомври дадоха шанс на партията с най-дълга история да обедини около себе си леви формации и да спре отлива на гласове.
Очаквано бяха стопени ледовете между „Дондуков“ 2 и „Позитано“ 20. Изборът на Наталия Киселова за председател на парламента разшири избора на Радев за служебен премиер, ако усилията за редовна власт се провалят за пореден път.
Решението на БСП за евентуална коалиция с ГЕРБ ще бъде много трудно и ще внесе разделение, ако се стигне до необходимостта да бъде взето.
Тежък ще бъде и разговорът на партийния елит с редовите членове и заради евентуален съюз с ДБ.
ИТН се храни от кризата, а мотивацията да помогне за нейното преодоляване не е силна. В същото време това е партия, която се поставя над идеологията. Тя може да пасне на всяко правителство и да избяга от всяко правителство.
Без парите по Националния план за възстановяване и устойчивост България отбелязва напредък в зеления преход. Според Евростат България е страната с втората най-голяма редукция на парникови газове след Естония със 7.0% намаление. Важно е да се отбележи, че за разлика от други страни, където намалението на емисиите се съпровожда и с намаляване на икономическия растеж, в България това става при икономически растеж.
Револвиращите кризи и политическата нестабилност не са ерозирали финансовата стабилност на домакинствата, ако за това се съди по нарастването на реалните доходи и спестяванията.
Общественото и личното богатство се увеличи за първите девет месеца на 2024 с още 11 563 жилища, а още 6706 са пред завършване само за третото тримесечие.
В страната на икономическите чудеса фискалната политика изглежда сюрреалистична. Фискална криза поне засега няма, но до края на годината предстоят плащания и нови големи разходи, които със сигурност ще увеличат дефицитът. Той изглежда управлявам до края на годината, но през следващата година и не само следващата, а и за годините напред, ако се запазят инерцията и грешните политики, ще изпаднем в сериозна фискална криза, която ще прерасне в икономическа.
Нарастващото геополитическо напрежение в света през 2024 г. води до политическа поляризация между страните и новосформиращите се съюзи и международни формирования. Това неизбежно увеличава геополитическите рискове във всички области – политически, икономически, стратегически интереси, енергийната и продоволствена сигурност.
Нараства привлекателността на организации като БРИКС. Тези процеси принуждават съществуващите организации като ЕС да търсят възможности за реформиране и разширяване, ако искат да оцелеят. Съюзниците и партньорите на САЩ се опитват да се защитят от всички страни и да сключат допълнителни споразумения със страни извън западната сфера на влияние.
Изостреното чувство за несигурност и реални или въображаеми заплахи за съществуване тласна много страни към увеличаване на разходите за въоръжение и към надпревара в развитието на нови модерни средства за унищожение. Войните увеличиха риска от използване на ядрено оръжие.
Войната в Украйна прекрачи много червени линии и е на кръстопътя към примирие и преговори или към последен решаващ етап от ескалация, която може да я превърне в общоевропейска. С приближаване на датата за встъпване на президента Тръмп в длъжност става все по-ясно, че скорошният край на войната в Украйна е малко вероятен – но в същото време също така е ясно, че конкретни инициативи в тази посока със сигурност ще има през 2025 година.
Анализът е изготвен от екип в състав:
Таня Джоева
Институт за стратегии и анализи
Валерия Велева
Директор на Институт за стратегии и анализи
Проф. Даниела Бобева (икономика)
Симеон Николов (геополитика)
Международни наблюдатели:
Д-р Пламен Христов (Гърция)
Д-р Антон Панчев (Албания, Косово)
Ето и цялото съдържание на анализа:
I. ИЗВОДИ И ПРОГНОЗИ
II. ВЪТРЕШНА ДИНАМИКА И ОСНОВНИ ИНСТИТУЦИИ
ПОЛИТИЧЕСКАТА 2024 – КОНФЛИКТИ, РАЗЛОМИ, ФРАГМЕНТАЦИЯ
ПАРЛАМЕНТЪТ – ОГЛЕДАЛО И КАТАЛИЗАТОР НА КРИЗАТА
ШАНСОВЕТЕ ЗА РЕДОВНО ПРАВИТЕЛСТВО СЕ УПЛЪТНИХА, НО ГАРАНЦИИ ЗА УСПЕХ НЯМА
ПРЕЗИДЕНТЪТ ИГРАЕ РОЛЯТА НА ОПОЗИЦИЯ
СЪБИТИЯ, БЕЛЯЗАЛИ ГОДИНАТА – КОНСТИТУЦИЯ, ИЗБОРИ, ШЕНГЕН
III. ПАРТИЙНА ДИНАМИКА
ГЕРБ-СДС – ЗАВРЪЩАНЕТО НА БОРИСОВ
ПП-ДБ СЕ ИЗПРАВЯТ ПРЕД РАЗПАД
„ВЪЗРАЖДАНЕ“ – СТИГНА ЛИ ТАВАНА СИ?
ТРУСЪТ В ДПС – ЗАГУБИ ЗА ДОГАН, ЛИДЕРСТВО ЗА ПЕЕВСКИ
БСП БЕЗ КОРНЕЛИЯ НИНОВА
ИТН СЕ ХРАНИ ОТ КРИЗАТА. ЩЕ ПОДКРЕПИ ЛИ БОРИСОВ?
МЕЧ И „ВЕЛИЧИЕ“ – ТАНЦ ОКОЛО БАРИЕРАТА ЗА ВЛИЗАНЕ В ПАРЛАМЕНТА
IV. ИКОНОМИКА
2024 ГОДИНА: ИКОНОМИКА В „СТРАНАТА НА ЧУДЕСАТА“
ОЩЕ УСПЕХИ ЗА БЪЛГАРСКАТА ИКОНОМИКА – ПРИБЛИЖИХМЕ СЕ ДО ЕВРОЗОНАТА
ПРИСЪЕДИНИХМЕ СЕ КЪМ ШЕНГЕН
НАПРЕДЪК В ЗЕЛЕНИЯ ПРЕХОД
ВИСОКИ ДОХОДИ И ПЪЛНА ЗАЕТОСТ
ЕКЗОТИКА И СКАНДАЛИ
ПРОВАЛИТЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНАТА ГОДИНА
НИЩО В ГЛОБАЛНАТА ИКОНОМИКА НЕ СЕ ПРОМЕНИ ЗА ДОБРО
УРОЦИТЕ ОТ ВОЙНИТЕ
V. ГЕОПОЛИТИКА
ГЕОПОЛИТИЧЕСКИТЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА ГОДИНАТА И ВЛИЯНИЕТО ИМ
ЩЕ ИМА ЛИ КРАЙ ВОЙНАТА В УКРАЙНА
РЕГИОНАЛНИТЕ СИЛИ ОКОЛО СИРИЯ ЗАГРЯВАТ ЗА БУРНИ ВРЕМЕНА
ОССЕ НЕ ПОКАЗВА СПОСОБНОСТ ЗА ПОСРЕДНИЧЕСТВО
ИСТОРИЧЕСКО, НО ОСПОРВАНО СПОРАЗУМЕНИЕ НА ЕС С МЕРКОСУР
VI. РЕГИОНАЛНИ РАЗВИТИЯ
ПАСОК Е НОВАТА ВОДЕЩА ОПОЗИЦИОННА ПАРТИЯ В ГЪРЦИЯ
АЛБАНИЯ ИЗПРАЩА УСПЕШНА ГОДИНА, СТАРТИРА ПРЕГОВОРИТЕ С ЕС
КОСОВО ПРЕД ИЗПИТАНИЕТО НА ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ
Пълният 81-страничен вариант на анализа е достъпен само за абонати. За контакти и абонамент – 0878 852 713
Източник:https://epicenter.bg/