
В Бургас започва изграждането на първите четири бързозареждащи станции за електромобили – част националната мрежа с такива точки в близост до подстанции на държавния „Електроенергиен системен оператор“ (ЕСО), която ще бъде финансирана от еврофондовете.
За инсталирането на супер бързите зарядни станции за електрически автомобили бе създадено дъщерно дружество „ЕСО Чардж“, което сега ще построи четири съоръжения в Бургас. Те ще се намират до подстанцията на ЕСО на улица „Стефан Стамболов“ в морския град. Предвидено е непосредствено до подстанцията да бъдат обособени паркоместа със зарядна инфраструктура, където електромобилите ще се зареждат 4-5 пъти по-бързо от стандартните станции. За паркоместата „Електроенергийният системен оператор“ ще плаща наем на община Бургас, чийто съвет одобри точките за зареждане.
Кога ще заработят станциите не се посочва, но общинските електромобили ще получават отстъпка от цената на електроенергията.
ЕСО планира до 5 години на територията на цялата страна да бъдат изградени близо 250 станции за зареждане на електрически превозни средства с ток от беземисионни източници, посочиха от държавния мрежови оператор в четвъртък.
Дружеството има 300 подстанции, които могат да осигуряват енергията за зарядните станции. В процес на разговори е определянето на местата на следващите точки за зареждане в други градове в страната. Целта е те да бъдат на ключови места, а на следващ етап да се изградят и 11 водородни зарядни станции на входящите гранични артерии, свързващи България с Румъния, Гърция, Сърбия, Турция и Северна Македония, както и в градовете София, Пловдив, Стара Загора, Велико Търново, Варна и Бургас.
ЕСО кандидатства пред Модернизационния фонд на ЕК с проект за 40 млн. евро именно за изграждане на поне сто зарядни станции в близост до подстанциите на ЕСО, които са над 300.
Предвижда се създаване на национална платформа за управление на зарядните станции, която ще има свой оператор и ще осигурява равен достъп до нея за всички оператори на зарядни станции, а шофьорите няма да се налага да ползват различни приложения за зареждане.
Според изследване на ЕК за България към 2030 г. се очаква да има 200 хил. електромобила към 2040 – 2 млн. броя, а до 2050 – 3.5 млн. електромобила.
В периода от 2025-2028 г. се предвижда да се изградят още 100 зарядни станции от националната мрежа за електромобили, както и да се изгради такава за зареждане на автомобили с водород. За тази фаза от проекта, оценявана на над 50 млн. евро или 100 млн. лв., обаче не е предвидено европейско финансиране. Идеята е инвестициите да се осигурят съвместно с общините, на чиято територия ще се изградят станциите за ток и водород.
Източник: https://www.mediapool.bg/