Държавата може да поеме контрола върху управляваните в момента от частни фирми буферни паркинги за камиони по граничните пунктове.
Държавата може да поеме контрола върху управляваните в момента от частни фирми буферни паркинги за камиони по граничните пунктове. Работна група, назначена от служебния министър-председател Димитър Главчев, ще търси възможностите това да се случи.
Тя трябва да предложи „трайно решение на проблема с буферните паркинги за тежкотоварни автомобили“ по границата, съобщиха в понеделник от пресслужбата на Министерския съвет. И напомниха, че тези паркинги реално са свързани с контрола по границата, осъществяван от държавата.
Освен да това ще трябва да се набележат „спешни мерки за облекчаване на трафика, максимално да се намали времето за изчакване, да се осигури равнопоставеност на товарните превозни средства и предвидимост в процеса на обработката им“.
Това е поредната демонстрация от страна на служебния кабинет по въпроса с проблемите с паркингите за камиони по границата – основно с Румъния. Миналата седмица по разпореждане на Димитър Главчев Националната агенция за приходите (НАП) и Държавната агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) влязоха на проверка в паркинги по границата. Те уж трябва да облекчават трафика, но създават напрежение не само сред българските превозвачи, но и сред чуждестранните. Превозвачи се оплакват, че са принуждавани да влизат в платените паркинги, създадени уж да не се получават опашки по пътищата към граничните пунктове. Освен това били принудени да стоят там ненужно дълго време, за да плащат повече.
Оплаквания и проверки
Проверката на НАП от миналата седмица беше, за да се установи какви са таксите за ползващите паркингите. Данъчните влязоха на паркингите при пунктове „Лесово“, „Капитан Андреево“, „Русе“ и „Видин“, но нарушения не бяха установени.
За паркинга край Дунав мост І в Русе още от пускането му в експлоатация през юни 2023 г. недоволството е от това, че операторът му иска различни суми от българските водачи и от чуждестранните – по 15 лева за местните шофьори и по 25 евро за останалите. Заради това Комисията за защита на конкуренцията преди месеци започна проверка на оператора „Тир Паркинг Русе“, но все още не са обявени резултати.
Дружеството спечели обществената поръчка на община Русе за изграждане на паркинга върху общински терен и там тировете могат да изчакат да им дойде редът на т.нар. виртуална опашка, за което биват предупреждавани. Шофьори обаче твърдят, че опашката се манипулира и се налага за чакат с дни и да плащат много за престой.
Оплаквания има и заради паркинга за тирове при втория мост на Дунав – при Видин. Преди два месеца в парламента от „Възраждане“ изнесоха данни, че светофарът към моста свети постоянно в червено и това кара превозвачите да спират на паркинга на „Данубия Логистик Видин“. Обявиха, че проблеми има и с местата за спиране на камиони на граничните пунктове „Лесово“ и „Капитан Андреево“.
Чакат се резултатите от проверката на ДАНС. В понеделник от правителствената пресслужба съобщиха, че те трябва да са ясни до края на септември. Това е срокът за препоръките от страна на работната група, която ще се занимава с казуса. Тя ще следи и проверката на Комисията за защита на конкуренцията по отношение на паркинга при Дунав мост при Русе.
Работната група ще бъде ръководена от служебния вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова.
В нея участват министрите на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, на транспорта Красимира Стоянова, на земеделието Георги Тахов, изпълнителните директори на НАП Румен Спецов, на Агенция „Митници“ Георги Димов и на Главна дирекция „Гранична полиция“ Антон Златанов, и д-р Светлозар Патарински – изпълнителен директор на Българската агенция по безопасност на храните.
Източник: https://www.mediapool.bg/