
Боряна е на 73 години. Обикновено пътува с влака от Кюстендил до София, когато идва да види децата или да отиде на лекар. Предпочита този транспорт, защото е евтин и е удобен. Цената на билета е три пъти по-ниска от тази за автобуса.
„Но едно лято навън беше 40 градуса, а в мотрисата вместо климатик беше пуснато парното. Прозорците не се отваряха. Щяхме да измрем и спрях да ползвам влака през лятото“, разказва Боряна пред Mediapool.
Влаковете в България се ползват основно от пенсионери, ученици и студенти. За тях има големи отстъпки – 50% намаление от цената на билета.
Стоян е студент в София и редовно пътува по жп линията София – Пловдив. „Ползвам влак, защото нямам шофьорска книжка. Предпочитам го пред автобуса, защото купето е широко, може да се разходиш във вагона, а билетът е значително по-евтин от автобусния. За 1 лев взимам студентска карта и с нея си купувам билет за влака на половин цена от 5 лв, докато с автобус струва 15 лв.“, обяснява Стоян.
Мария, самотна майка с двама студенти, също редовно ползва влака. „Ако имах шофьорска книжка и кола, не бих се качила на влак, защото закъсненията са огромни. Не знаеш и в кой момент ще има авария и ще се наложи да те извозват с автобуси“, казва Мария.
Недоволна е, че влаковете на дълги разстояния често закъсняват и са малки. Например, влакът от София до Бургас взима разстоянието за 7 часа и има само 4 вагона. Последния път, когато го е ползвала, с децата са стояли 2 часа прави.
Това лято ще е малко по-различно, след като бяха пуснати 19 вагона „втора ръка“ от 80-те години на миналия век на „Дойче бан“ по жп линията София – Бургас и разстоянието ще се взима за близо 6 часа. Дали това е възможно провери лично транспортният министър Георги Гвоздейков. Но дори и с него на борда, както и с посланика на Германия в София Ирене Мария Планкq влакът закъсня. „Влакът с немските вагони не закъсня с 5 – 6 минути, а с 25 години“, така отговори Гвоздейков на забележката.
Влаковете у нас традиционно закъсняват, пътниците смятат за чудо, ако влакът пристигне навреме Сн.БГНЕС
Остарелият подвижен състав на възраст 50+ години и амортизираната технологично остаряла жп мрежа са основната причина влаковете да се движат бавно. Средната им скорост е 70 – 80 км/ч, но в определени участъци е ограничена до 30 – 60 км/ч, за да се гарантира безопасността на движението. Така разписанията масово не се спазват и всеки четвърти влак закъснява, сочат данните на държавните железници.
Въпреки че билетите са от два до пет пъти по-евтини от тези за автобус (в зависимост от разстоянието) за ученици, студенти и пенсионери, това не може да компенсира отлива на пътници.
А как е в Европа?
В свят без граници, какъвто е Европейският съюз, транспортът има важно значение за пътуванията, европейската икономика и глобалните вериги за доставки. Транспортният сектор допринася с около 5 % за брутния вътрешен продукт на ЕС и дава работа на над 10 милиона души. Но вредните емисии от транспорта са една четвърт от парникови газове в ЕС. Именно това е причината транспортът да е в центъра на инициативите на Европейската зелена сделка, които се стремят към по-чиста, по-екологична и по-интелигентна мобилност.
За да се насърчи използването на влакове като безопасна и устойчива форма за превоз на пътници и товари, 2021 г. беше обявена за европейска година на железопътния транспорт. Но тенденциите трудно се обръщат и автомобилът остава предпочитаният транспорт в Европейския съюз. Средно в ЕС през 2022 г. на 1000 жители е имало 560 автомобила, като най-много са в Италия (684), а най-малко в България (428), Унгария (424), Румъния (417) и Латвия (414), показват данните на Евростат.
Най-голям дял на пътническия транспорт с влак европейската статистика отчита в Австрия, Франция, Нидерландия и Швеция, но той е едва 7 на сто спрямо останалите видове транспорт. Около 7.3 милиарда пътници са пътували с влак в страните от ЕС, изминавайки общо 372 милиарда километра.
Отнесено към населението, това е средно 833 километра на един европеец по националните линии, показват данните на Евростат. Пътниците с влак във Франция и Австрия са изминали най-дългото средно разстояние, съответно 1395 км и 1311 км на жител, докато в дъното са България, Хърватия, Литва и Гърция – под 250 км.
Железопътната инфраструктура и подвижният състав оказват влияние върху използването на пътнически услуги. От 1990 г. насам ЕС отделя милиарди евро за модернизирането на жп мрежата, която е с дължина 202 000 км. Трендът за електрифициране на линиите е възходящ и днес близо 57% от мрежата е електрифицирана. За същия период обаче дължината на железопътните линии е намаляла със 7.5% или 17 000 км.
В Люксембург почти всички железопътни линии са електрифицирани (97%). Висок е делът още в Белгия (88%), България и Швеция (по 75%) и в Нидерландия (74%), докато в Ирландия (3%) и балтийските държави Литва (8%), Естония (12%) и Латвия (13%) е много нисък.
Най-висока е гъстотата на железопътните линии в Чехия и Германия, а най-ниска във Финландия и Гърция. Кипър и Малта нямат железопътна мрежа.
Драстичен спад на пътуващите с влак в Румъния
Броят на пътниците с влак в Румъния е намалял драстично от 1990 г. до днес – над пет пъти. За същото време регистрираните автомобили са се увеличили над шест пъти и вече са над 8 милиона.
Румънците предпочитат леките коли пред влака Сн. ЕПА/БГНЕС
Страната има една от дългите железопътни мрежи сред страните от ЕС (10 000 км), но в модернизирането ѝ се инвестира малко. За последните 30 години са реконструирани едва 600 км, а над 40 железопътни участъка са затворени. Единствената изградена нова връзка е директната линия до международното летище в Букурещ.
Локомотивите и вагоните са стари, като средната възраст на подвижния състав е 40 – 45 години. Както и у нас, така и в Румъния почти всекидневно има повреди. Страната не е купувала нови влакове през последните 20 години. Първите нови влакове на Alstom трябваше да пристигнат миналата година, но производителят закъснява и първият влак се очаква през декември 2024 г.
Това е причината хората да не пътуват с влак, въпреки големите отстъпки – за студентите 90% от редовната цена на билета. Предлагат се и карти за пътуване до работа, но цената не е достатъчно атрактивна и честите закъснения на влаковете са причина да няма голям интерес към тях. При покупка на двупосечен билет има малка отстъпка в цената.
В Румъния може да купите билет за влака онлайн, като делът на тези билети непрекъснато расте. Има и опция за покупка на билет с дебитна или кредитна карта във влаковете.
Чехия – първенец по гъстота на жп мрежата в ЕС
Чехия има една от най-добрите железопътни мрежи в Европа (първенец е по гъстота на мрежата на 1000 км). Влаковете са на често, особено около по-големите градове, и са предпочитан транспорт.
Държавната компания „Чешки железници“ дава страхотни отстъпки при покупка на билет за влака Сн. cd.cz
За къси разстояния влаковете се използват предимно от пенсионери и хора, пътуващи от покрайнините на градовете. Обикновено това са медицински сестри, фризьори, работници във фабрики, продавачи в магазини. За по-дълги разстояния влаковете се използват редовно от студенти и хора, които отиват на излети сред природата през почивните дни, което е много разпространено в Чехия.
Леката кола е предпочитана от предприемачи, търговци и семейства с деца. Пътуването с кола в Чехия почти винаги е по-бързо отколкото с влак (около 30% по-бързо между най-големите градове), но влакът е по-евтин и по-удобен. Колата е символ на статус в Чехия, така че основно всяко семейство има такава (6.5 милиона коли на 11 милиона жители). Но не всеки я ползва, за да пътува до работа.
Държавната компания „Чешки железници“, която осигурява около 75 процента от връзките, предлага много добри отстъпки при покупката на билет. Предлагат се карти за ден, седмица, месец или година. Има и сериозни отстъпки за студенти и младежи (50%), пенсионери (70%), а децата пътуват безплатно. Отстъпките са значими, пътуването с влак е средно 4 пъти по-евтино отколкото с кола за пенсионерите. Това обаче е сериозен разход за държавния бюджет и около тази тема често се водят политически спорове. Точно както в България за субсидията на държавните ни железници за предоставяне на обществен транспорт, която годишно е около 200 млн. лв.
За разлика от България обаче в Чехия има и частни жп оператори, които се опитват да привлекат клиенти с гарантирано място във влака, вестници и освежителни напитки.
Испания предлага безплатни билети
Испания има изключително добре развита железопътна мрежа – 15 652 км с 1496 гари и станции и предлага разнообразие от високоскоростни влакове за дълги и средни разстояния, както и крайградски до работното място.
Освен това правителството води целенасочена политика от 2018 г. насам за използването на влаковете от гражданите и резултатите не закъсняват. Последните публикувани данни на Испанската железопътна обсерватория за 2022 г. отчитат ръст от 65.8% на превозените пътници с високоскоростни влакове в сравнение с 2021 г. и с 3.8% спрямо пиковата 2019 г., преди Covid пандемията. В Испания има няколко оператора, като държавният оператор Renfe отчита увеличение с 31.6 % спрямо 2021 г. и с 15.9 % спрямо пиковата 2019 г.
Министърът на транспорта Оскар Пуенте обяви, че акцент в правителствената програма за развитието на транспорта е декарбонизацията и насърчаване на здравословна, устойчива и безопасна мобилност. Целта е намаляване на парниковите газове и подобряване на качеството на живот на гражданите За да насърчи използването на обществен транспорт, испанското правителство удължи безплатните карти за пътуване Cercanías и Media Distancia Convencional и те могат да се използват и през 2024 г. Освен това предлага и 50% отстъпка за картите AVANT.
В Испания управлението на транспорта е предоставено на автономните области, които провеждат свои политики и има разлики в отстъпките. Например в Мадрид има карта за младежи до 26 години, които срещу 8 евро имат достъп до междуградски и крайградски автобуси и влакове с неограничени пътувания. В Андалусия има 25% отстъпка за младежите под 30 години.
Испанското правителство води целенасочена политика за пътуване с влак и резултатите не закъсняват. Близо две трети е ръстът на пътниците с високоскорстните влакове за година Сн. ЕПА/БГНЕС
На голяма популярност се радва програмата „Verano Joven“, по която младежи ползват отстъпки при пътуванията си в Испания и Европа през летните месеци. Миналата година, когато тази програма беше приложена на национално ниво, повече от 2 милиона младежи са направили над 4 милиона пътувания между 15 юни и 15 септември. Данните показват, че 80% от тях са били до Андалусия, Каталуния, Валенсия и Мадрид. За да ползвате отстъпките по програмата, е нужно да сте на възраст между 18 и 30 години, да имате испанско гражданство или гражданство на страна от Европейския съюз и да пребивавате законно в Испания. Картата дава право на 90% отстъпка при покупката на билети за влак или автобус на средни разстояния.
Въпреки безплатните билети за влакове при определени условия, има е недоволни. Айноа казва, че не може да се връща у дома толкова често, колкото би искала. Тя е на 24 години от Кантабрия, малък град в северна Испания, но работи в Мадрид. Оплаква се, че пътуването с влак и отнема повече време, отколкото прекарва със семейството си. През миналото лято се е възползвала от безплатните ваучери за младежи, но тъй като те бяха единствено за пътувания на средно разстояние, Айноа е била принудена да прави междинно спиране във Валядолид, за да се възползва от опцията. Това прави пътуването неудобно и го удължава като време, казва младага жена.
Полша отчита ръст на пътниците с влак
Полша също отчита ръст от 9.4 на сто на пътниците с влак през 2023 г. спрямо 2022 г. Въпреки този положителен тренд поляците пътуват с влак по-рядко от средното за Европа, сочат данните на Евростат.
Развитието на железниците в Полша е много неравномерно. Има региони, където местните власти се фокусират върху този вид транспорт и предлагането е прилично, но на много места влаковете не са алтернатива на автомобилите.
В по-голямата си част гарите и жп спирките не предлагат услуги, не са на удобни места и това прави железопътния транспорт по-малко привлекателен от леката кола за всекидневни пътувания, които обикновено не се вписват в схемата вкъщи – работа/училище – вкъщи. И дори разликата в цената не може да убеди жителите да изберат железопътния транспорт, въпреки безплатните пътувания и намаленията.
В някои градове, като част от борбата за избиратели, градските власти въведоха безплатно пътуване за деца, младежи и дори студенти (Гданск и Гдиня). Учениците в градовете пътуват с 50 на сто отстъпка, а в железниците ползват 51 на сто. Разходите за използване на автомобил обаче, макар и по-високи от разходите за обществен транспорт, не са достатъчно високи, за да повлияят ефективно върху промяната в транспортните навици.
Литва – първенец в ЕС по използването на колата
Малката прибайтийска страна Литва е първенец в Европейския съюз при използването на личен автомобил за придвижване, показват данните на Евростат. Младите хора предпочитат да пътуват с автобус, а не с влак до друг град. Причината – автомобилният транспорт е по-развит, разстоянията са къси, разписанията и спирките – удобни.
„По принцип не пътувам често до други градове, но ако трябваше да мисля за това, разбира се, първо бих дал приоритет на колата, след това на автобуса и след това бих помислил да взема влака“, казва млад литовец.
Влакът Вилнюс – Рига – Вилнюс се разва на голяма популярност Сн. ЕПА/БГНЕС
Статистиката на литовският жп оператор LTG Link показва, че пътниците са се увеличили с около 7% през последните години достигайки до около 5 милиона през 2023 г. От компанията посочват, че „създават нова култура на пътуване с влак и днес вече имат активна и голяма общност от пътуващи с влак за забавление и за работа“. Изброяват и предимствата – влакът е удобен, защото можете да използвате Wi-Fi, да зареждате устройствата си, не губите време в задръствания и може да свършите част от работата си онлайн, докато пътувате.
С литовските железници средно всеки ден пътуват около 12 000 души, но има дни в които достигат до 20 000. Най-популярните маршрути са Вилнюс – Каунас – Вилнюс и Вилнюс – Клайпеда – Вилнюс.
Бизнесът също насърчава използването на влаковете и все повече литовски фирми купуват карти на служителите си. Споразумения за партньорство са сключени с повече от 500 компании, а с пускането на маршрута Вилнюс – Рига – Вилнюс това вече правят и фирми от Латвия, казаха от LTG Link.
Операторът напомня, че влаковете са и място за създаване на нови приятелства, както и възможност да пътувате с домашни любимци или да качите велосипеда или скутера си.