
Инхаус договорите за строителството на магистрала „Хемус“ са индексирани „значително“ от правителството на акад. Николай Денков. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие Виолета Коритарова в предаването „Защо, господин министър“ по бТВ. Тя обаче не посочи колко нови милиона са дадени и на кои фирми.
„Договорите са индексирани и то със значителни суми и строителството е започнато“, каза лаконично Виолета Коритарова.
Третото правителство на Бойко Борисов възложи дострояването на магистрала „Хемус“ по инхаус процедура на държавната компания „Автомагистрали“ с два договора, подписани в края на 2018 г. и 2019 г. Те бяха за доизграждането на участъка между пътните възли „Боаза“ и „Буховци“ (238 км) за близо 2.7 милиарда лева. Обещанието на Борисов тогава беше магистрала „Хемус“ да е готова през 2024 г.
През лятото на 2023 г. тогавашният регионален министър Андрей Цеков съобщи, че договорите за доизграждането на магистрала „Хемус“ ще бъдат индексирани с до 30% (около 600 млн.лв.), за да се ускори доизграждането ѝ. Докато беше начело на министерството Цеков не пожела да каже публично с какви суми и на кои фирми са индексирани договорите.
Сега наследникът му на поста – Виолета Коритарова, продължава същата политика на „прозрачност“. От встъпването ѝ в длъжност на 10 април тя не е имала нито едно публично събитие, а в неделя вечерта за първи път даде интервю.
След като три години почти не се работеше по строителството на магистрала „Хемус“, Коритарова обеща, че „този летен сезон ще се строи“.
„Очакваме първият участък да бъде завършен до края на 2024 г., а останалите участъци до Плевен да бъдат завършени през 2026 г.“, каза регионалният министър.
Тя отчете, че първият участък – от Боаза до пътен възел „Дерманци“ се строи от началото на строителния сезон и по него са изпълнени 68%. Изпълнението на следващата отсечка е на 23%, а на последния участък до разклона за Плевен е над 50%.
Пътните ремонти
След възстановяване на дейностите на тръжните комисии има определени изпълнители за четири области – София, Кюстендил, Перник и Смолян, и за тях предстои сключване на договори, съобщи още регионалният министър.
Една от първите заповеди, като министър на Виолета Коритарова, беше да възстанови работата на тръжните комисии по спрените обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане за 4 млрд. лева, обявени от служебното правителство на Гълъб Донев.
„Хаосът трябва да бъде спрян, ремонтите трябва да бъдат планирани. Лошото състояние на пътищата се дължи на това, че 3 години нямаше договори за текущия им ремонт и поддържане. Затова моето решение, съвсем отговорно и осъзнато, е да продължат прекратените от предшественика ми процедури за избор на изпълнители за текущ ремонт и поддържане“, каза Коритарова.
Тя изрази увереност, че експертите от пътната агенция ще покажат работа, каято да даде сигурност и увереност, че изпълнителите се избират прецизно и прозрачно, за да може да има ремонти по пътищата още това лято.
Очаква се изпълнителите да бъдат избрани във възможно най-кратки срокове, но без компромис с прецизността на работата на комисиите, каза регионалният министър.
До средата на май пътната агенция трябва да направи план за извършване на текущи и основни ремонти по републиканските пътища, каза Коритарова.
Проверка на още инхаус договори
Регионалният министър съобщи, че е назначена проверка на дейности за няколко милиона лева, възложени по т.нар. инхаус процедури при предишния регионален министър на Националния център за териториално развитие към Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
До края на следващата седмица одитният екип трябва да установи дали тази форма на възлагане е използвана законосъобразно и ако не – ще бъде потърсена отговорност, каза Коритарова.
До момента не беше съобщавано за тези инхаус договори и не е ясно какви са.