Когато Kia пусна на пазара Stinger, стана ясно, че корейците вече сериозно се целят и в по-високите класове. И въпреки че този модел не можа да доближи продукцията на германското премиум трио и успехът в продажбите не се материализира, той беше огромна демонстрация на увереност и амбиция.
Когато Kia разкри EV9, стана пределно ясно, че корейците не са се отказали от амбицията си да се намесят сред най-добрите – този път с голям луксозен електромобил. И макар да имаше немалко упреци за дизайна на колата от много експерти, статистиките започнаха да показват, че Kia е на правилния път. Много хора в Европа и зад Океана започнаха да продават своите Land Rover, Audi Q7 и дори Porsche Cayenne – за да се сдобият с новата голяма електрическа кола , дори без да са я карали.
Ние обаче имахме възможността да изпробваме качествата на най-голямата, най-луксозната и най-скъпа Kia, като впечатленията ни са основно положителни. Kia вече има своя А отбор, работещ върху EV9, и резултатът е изключително луксозно, издържливо SUV, коeто впечатлява и със своя дизайнерски стил Opposites United. И не трябва да се чака твърде дълго, тъй като доставките на EV9 в България вече започнаха.
Екстериор
Подобно на своя по-малък, двегодишен събрат, Kia EV6, който направи фурор в и в Европа, EV9 се прави на специфичната за електрическите автомобили глобална модулна платформа (E-GMP) на Hyundai Group и споделя много хардуер, включително напълно независимото му многораменно окачване и много компоненти на задвижването. EV9 предлага на купувачите избор от версии и със задно и задвижване, и със система 4х4.
Благодарение на тази модулна платформа корейците имат възможността да експериментират и с външния вид на колата. А това, с което тя впечатлява е свежата и мигновена привлекателност на новия ѝ стил. Колата е със завладяващо модерен, но в същото време обикновен преден панел, технологично изглеждащи фарове, „ръбат“ цялостен дизайн в стил G-Klasse и Land Rover, но същевременно е модерно изглеждаща.
EV9 е голяма, много голяма. Автомобилът е с 5 см по-дълъг дори от Discovery, а привидно изсечените ѝ черти не пречат на оптималния коефициент на въздушно съпротивление, който е 0.28 0 резултат, нареждащ голямата Kia в челните позиции в своя клас. А що се отнася до сегмента, то преките алтернативи са малко. Такъв голям седемместен SUV в момента се предлага единствено от Mercedes, но въпросният EQS SUV е много по-скъп.
Напоследък тестваме много електромобили, тествали сме и въпросния пряк конкурент на EV9 и според нас Kia-та разполага с един от най-забележителните екстериорни дизайни. Не е красива, но ви кара да се загледате в нея, а цялостният ѝ облик все още може да мине за концептуална кола. За колко други семейни SUV-та можете да кажете това?
Интериор
Една жизненоважна характеристика на този „семеен“ SUV е изключителната конфигурация на неговите седалки. Можете да закупите модел с шест или седем места (разликата е, че средният ред може да бъде или своеобразен диван за трима души, или две отделни седалки). При последния седалките могат да се завъртят, така че задната част на колата да се превърне в нещо като зала за срещи – и това е много повече от трик, защото за разлика от много други големи SUV-та, пространството е добре оползотворено.
Голямата задна част също е пълна с елементи на комфорт, типични за премиум сегмента: портове за свързване, контейнери за съхранение, вентилационни отвори и контроли, всички спретнато проектирани и разположени на точното място. Нито един пътник няма да почувства дискомфорт, защото всичките седем места са солидни. Единствено на третия ред мястото за краката, но не и за главата, е по-малко от това на останалите два реда.
Що се отнася до арматурното табло, то технологията и екраните (три дисплея, обединени в общ панел за водача и инфоразвлекателната система) са добре интегрирани, но и оптимални за използване от водача. Нивата на оборудване са пълни с много екстри и трябва да бъдат такива, за да може EV9 да издържи ценовия си етикет, тъй като колкото и добри да са оформлението и използваемостта, някои от материалите не се вписват добре в цената от ???? лв, като се има предвид, че са познати от други модели на Kia. Но това е един от малкото недостатъци на голямата Kia.
Двигател и ходови характеристики
Базовите модели имат двигател с мощност 200 к.с., който изпраща въртящ момент от 350 Нм изключително към задната ос, осигурявайки ускорение от 0 до 100 км/ч за 9.4 секунди. Версията със задвижване на четирите колела има чифт двигатели с еднаква мощност (189 к.с. всеки), монтирани отпред и отзад, което означава, че колата разполага със системна мощност от 384 к.с. и може да ускори от 0 до 62 мили в час за 6.0 секунди.
Въртящият момент на 4х4 версията е още по-впечатляващ – 600 Нм, като това може да бъде увеличено до 700 Нм с допълнителна актуализация на софтуера по въздуха, която спестява още 0.7 секунди от времето за ускорение от 0 до 100.
EV9 е лесна за шофиране кола с много тих двигател и пробег от над 500 км във версията 4х4, която управлявахме. Това при идеални условия и 19.цолови гуми и джанти, но дори и в реална пътна обстановка пробегът не е никак малък – тоест с тази кола спокойно можете да стигнете до морето.
Движението се контролира от малък превключвател от дясната страна на кормилната колона и има обичайните спомагателни бутони на волана. Подобно на други електромобили на Hyundai и Kia, интензивността на регенеративното спиране може да се променя чрез лостчета на волана – едно функционално решение, което липсва при конкуренцията.
Спирачната система е мощна и предсказуема, кормилното управление е информативно при това то е такова и в нормален режим на шофиране (другите са Sport и Eco), а всички останали контроли притежават онзи стил на интуитивност, познат ни от премиум малките BMW и Porsche. Именно тези неща показват колко безмилостен е походът на Kia към величието.
Моделът със задвижване на четирите колела има отлично темпо в реалния свят и е толкова бърз и мощен, колкото бихте искали да бъде кола с такива размери и с тегло 2.6 тона!. Това е плавно и усъвършенствано задвижване, което не изостава много от водещото на пазара – това на BMW, като същевременно ни предложи реален пробег от над 400 км по нашия тестов маршрут, който включваше и магистрала, и обикновени междуградски пътища.
Още един от недостатъците на модела, който всъщност е присъщ за повечето такива големи и високи SUV-та, е т.нар. крен в завоите. При по-високи скорости накланянето на каросерията в завоите е осезаемо и лишива малко колата от финеса, с който се движи по магистрала. Останалата част от динамичния пакет е много по-добра: управлението е предвидимо, а воланът е много прецизен. Квадратните ъгли на каросерията пък правят колата много лесна за маневриране и паркиране въпреки размерите ѝ.
Заключение и цена
Накрая, но не последно по важност, трябва да обърнем внимание и на зареждането на автомобила. Той е снабден с 800 V технология за свръхбързо зареждане, като благодарение на него почти 100-киловатчасовата батерия може да се зареди за пробег от 250 км само за 15 мин. Всичките тези екстри обаче, както се досещате, си имат и съответната цена.
На фона на единствения пряк конкурент тя е ниска, но като цяло, такива луксозни автомобили все още са доста скъпи. У нас, към момента се предлага само най-наточената версия EV9 283 KW AWD 7-SEAT, която е на цена от 172 800 лв с ДДС. Хубавото е, че ако е на фирма, цената може да падне с 20%, а и от Kia дават, като бонус 9000 лв. за зареждане. За тези пари получавате най-голямата (5.15 м. дължина) и най-луксозната Kia.