Редно ли е училище да приеме дете в 1. клас и след това неочаквано за родителите да го прати да учи не в основната си, а в друга сграда? Въпроса поставят Александър Димитров и Екатерина Яначкова – родители на Магдалена, която е била приета по всички правила в 55-о средно училище „Петко Каравелов“ в София и няколко дни преди началото на учебната година оттам са информирали родителите, че трябва да водят детето си на училище не в 55-о, а в сградата на „Музейко“.
Бащата реши да постави въпроса публично чрез OFFNews, след като на жалбите до 55-о и Регионалното управление на образованието в София началничката му Ваня Кастрева отговаря, че той следва да се обърне към директора на училището, а оттам досега не откликват.
В основната сграда на училището има басейн и по-добри условия – според него, а и придвижването дотам би било значително по-лесно за родителите и детето. Той се съмнява дори че е проявена дискриминация към децата.
OFFNews излага казуса, както е поставен от бащата. Оставаме в готовност да публикуваме и позицията на ръководството на учебното заведение, ако такава ни бъде изпратена.
Детето посещаваше детска градина в кв. Мусагеница (12 ОДЗ), но е регистрирана и живее на адрес в „Дървеница“ от 2017 г. и отдавна има 3-те години, които се изискват за уседналост при кандидатстване в училище. Съответно детето беше в т. нар. първа група (в която влизат по признак „адресна регистрация“).
От самото начало се виждаше, че децата дори само в първа група са повече от местата в училището.
Класирането мина, беше обявено на 5-и или 6 юни и детето беше класирано над чертата, т.е. беше приета в конкуренция на деца с бонификации за брат/сестра в училището или заради посещаване на предучилищна група в училището.
На 08.06. я записахме, многократно минавахме маршрута от блока до училището, бяхме направили план за оставянето и взимането на детето без автомобил (отнема около 10-12 минути пеша).
Доста след 8 юни 55-о училище обяви, че добавя по три места в паралелка и открива нови паралелки заради неприетите деца.
На 4 септември (понеделник) с доста голяма изненада разбрахме, че дъщеря ни Магдалена е разпределена в т.нар. сграда „Музейко“ (учебният център на „Музейко“), общината го била придобила и т.н.
Прибрахме се от море на 6 септември (сряда) и още на 7-и изискахме среща с директорката. Първоначално такава ни беше отказана с аргумента, че приемният ден на г-жа Иванчева е в сряда. Обяснихме, че няма как да чакаме до 13.09. и ни прие.
Обяснихме ѝ доста обстойно всичко – това, че е далеч (другата сграда), че детето е прието сред първите и това, че няма как пет паралелки (оставените в основната сграда на 55-о) да имат братя и сестри в училището. Смути се при намека от моя страна, че има фаворизиране на записаните в езиковите сдружения „Луис Карол“ и „Фридрих Шилер“, т.е. по този начин дискриминират останалите деца по финансов признак.
Сдруженията вероятно плащат наем за кабинетите, както впрочем и всички останали фирми, предлагащи извънкласни занимания (балет, танци и т.н.) в училището.
Децата, записани в сдруженията, не можели да се местят, учителите там не можели да ходят до „Музейко“.
В същото време, децата, които са разпределени в „Музейко“ няма да могат да ползват басейна на училището, нито каквито и да били извънкласни занимания, просто те се провеждат в самото училище.
Храната ще им се кара с автомобил.
Г-жа Иванчева ми обясни, че ние не сме кандидатствали за тази сграда, а за 55-о училище и „Музейко“ вече е част от това. В приложените снимки се вижда какъв сграден фонд предлага училището и кога е обявена сградата на „Музейко“.
В нито един момент между 08.06. и 04.09. не сме били потърсени за тази промяна, не ни беше даден шанс да потърсим по-удобно решение за нас (дали 8-о училище, или 105-о, което при положение, че ще палим колата до „Музейко“, по същество е малко по-надолу по булеварда).
Ако се сравни списъкът с приетите на пето класиране ще се види, че не всички отиват във въпросния 1-и „З“ клас, за който още нямаше списък на 08.09. Така не могат да се сравнят имената и да се види кои къде са разпределени… Защо ли. Според нас – за да не се сравнят децата, приети на сегашното класиране, с наистина пратените в „Музейко“. Защото в системата пишеше че приетите на последното класиране деца ще са в сградата на „Музейко“, но там отива и още един един клас заедно с ПГ класовете.
Александър ни изпрати и текста на жалбата, която е изпратил до РУО и Националния инспекторат по образованието с копие до училището.
Ж А Л Б А
от
Александър Димитров Димитров и Екатерина Юлиева Яначкова в качеството ни на родители на Магдалена Александрова Димитрова, приета в първи клас през учебната 2023-2024 г. Записана е за I клас с Вх. номер 316-I /08.06.2023 г.
СРЕЩУ: Нерегламентирано преместване на детето в паралелка извън известната и обявена сграда на училището към момента на кандидатстване, приема и записването на детето.
Уважаема г-жо Директор,
Бихме желали да изразим своите възражения срещу преместването на дъщеря ни в сградата на „Музейко“. Нашите основания са:
1. Детето беше прието при първоначалното класиране и имаше достатъчен брой точки за прием, дори и при конкуренцията на деца от първа група (като нея самата) и бонус заради братя/сестри в училището или пък посещавали предучилищната подготовка в 55-о училище.
2. При кандидатстването, приемането и записването изобщо не е било обявено, че ще има трета база на училището (въпросната сграда в/до „Музейко“), а стояха на дневен ред само двете сгради в кв. „Дървеница“ (самото училище по същество), т.нар. стар и нов корпуси. Посетихме тези сгради в рамките на Деня на отворените врати и решихме да посочим 55-о училище като първо желание, именно заради близостта до нашият дом и обстановката/базата в самото училище.
3. Допълнителните паралелки и места, бяха обявени дори след записването на детето и в нито един момент (до 04.09.2023 г.) ние не сме били известени, че предстои преместване извън сградите в кв. „Дървеница“.
4. Преместването в „Музейко“ е проблем в логистично отношение. Първо, че е на 20 минути пеш от жилището на детето (в сухо време), а през зимата при сняг и минусови температури…. Предвид взимането в сравнително ранен час, бяхме уговорили моите родители (възрастни хора, но живеещи до 55-о у-ще) да я взимат и привечер да си я взимаме от тях.
Подобно логистично предизвикателство практически прави невъзможно и други извънкласни дейности, с които се занимава детето (плуване в к-с „Азбуки“ в „Мусагеница“, уроци по пиано и пеене). Да си представим зимната разходка от „Музейко“ до „Азбуки“…в поледица и минусови температури. Всичко това налага (когато е възможно) използване на автомобил, което увеличава трафика в квартала, задръствания и т.н.
5. Частните интереси, стоящи зад езиковите сдружения „Луис Карол“ и „Фридрих Шилер“, което по същество е изнудване. Плащате голяма сума пари и вашите деца са фаворизирани и стоят в тази сграда. Другите, нищо, че училището е общинско и се издържа и от нашите данъци, да ходят в „Музейко“… Аргументите колко е добра базата там и т.н. са несъстоятелни пред логистичните и времеви проблеми, с които нашето семейство би се сблъскало.
6. Трудно ни е, да повярваме, че всички деца в паралелките извън „Музейко“ имат братя или сестри в училището, а не е именно заради езиковите сдружения (всички аргументи от 5-та точка).
7. Ползването на басейн също ще е затруднено (поне така ни се обясни) от децата разпределени в „Музейко“.
8. Необходима е навременна, ефективна и равнопоставена комуникация между училището и родителите. Това е предпоставка за изграждане на доверие и среда, в която децата ще се учат и възпитават най-добре.
гр.София
07.09.2023
В отговор от 12 септември Ваня Кастрева – началник на РУО в София град – отговаря:
„Уважаеми родители,
Във връзка с Ваше писмо с вх. № РУО1-27816/07.09.2023 г. Ви уведомявам, че съгласно чл. 45, ал. 1 и ал. 3 от Наредба №10/01.09.2016 г. на МОН за организация на дейностите в училищното образование, за изпълнение на училищния план-прием директорът със заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I клас и извършва всички дейности по приема на учениците. Директорът утвърждава списъците на приетите ученици по паралелки в срок до началото на учебната година.
Съгласно чл. 258 от Закона за предучилищно и училищно образование директорът на държавно и общинско училище организира и контролира цялостната дейност на институцията в съответствие с правомощията, определени с държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
С оглед гореизложеното, във връзка с изложените във Вашето писмо факти и обстоятелства, следва да се обърнете за съдействие към директора на 55 СУ.
Д-Р ВАНЯ КАСТРЕВА
НАЧАЛНИК НА РУО
СОФИЯ-ГРАД“
Източник: https://offnews.bg/