
Строителството на тунела под Шипка до Габрово ще се забави, съобщава „Капитал“. През лятото на 2022 г. бе подписан договор за проектиране и строителство, което се отлага заради сгрешен Подробен устройствен план (ПУП). Това става известно от допълнително споразумение, подписано от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и строителните компании.
Изпълнителят е консорциум „ПСВТ“, в който влизат три строителни фирми: „Хидрострой“ нa Велико Желев, получил наскоро обвинение от прокуратурата, „Пътни строежи – Велико Търново“, където той отново е акционер, и „Пътинженерингстрой-Т“. Същото обединение изгради обхода на Габрово, който е предшестващ етап на тунела под Шипка. Там строителните дейности започнаха през 2013 г. и трябваше да приключат през 2015 г., но обходът бе завършен чак през 2020 г.
Сега фирмите изпълнители са се оплакали на АПИ, че им е предоставила Подробен устройствен план – Парцеларен план, с грешки, а това е документът, който показва откъде минават различните имоти и реално дава насока как да се стори обектът. Планът е одобрен от министъра на регионалното развитие през октомври 2014 г., т.е. по времето на управлението на служебния кабинет на Георги Близнашки. Тогава този ресор е под ръководството на вицепремиера Екатерина Захариева от ГЕРБ. Отчуждаването е приключило през май 2016 г., по време на втория кабинет на ГЕРБ, но грешки не са отчетени и тогава.
По договор работата по проектирането и строителството трае четири години и половина – 240 дни за проектиране и 1280 дни за строителство. Така съоръжението трябваше да е готово в края на лятото на 2026 г., сега обаче новият срок е началото на 2027 г.
Стойността на проекта е 298 без ДДС, или 358 млн. лв. с ДДС. Парите за изграждането на тунела идват по Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г на ЕС.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10.549 км, от които 7.96 км са ново строителство, а 2.59 км са реконструкция на съществуващия път за Габрово. Ще се изградят и общо 5 тунела с обща дължина 4.011 км. Най-дългият от тях е под връх Шипка и ще е 3.22 км. Останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще бъдат построени също 6 моста и 1 подлез.
Тунелът ще бъде с две ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България.
Подробности – четете тук.